Firmy vidia v IT outsourcingu efektívnu ochranu pred kybernetickými útokmi aj šancu, ako znásobiť produktivitu. Nové trendy v technologickom odvetví však prinesú zmeny aj pre freelancerov a freelancerky, ktorí chcú zostať žiadaní.
Nikto netušil, ako netypické okolnosti pandémie z dlhodobého hľadiska ovplyvnia technologický ekosystém, no flexibilné odvetvie IT outsourcingu preukázalo svoju odolnosť. Poukázal na to Roman Kaplun, spoluzakladateľ Zoolatech, podľa ktorého sa danému sektoru naskytá v dobe rozmachu AI ďalšia príležitosť obhájiť si svoje miesto na trhu.
Dáta nasvedčujú o tom, že v nasledujúcich rokoch by mal globálny trh IT outsourcingu prudko rásť. Do roku 2028 dosiahne hodnotu viac ako 777 miliárd dolárov. V tej dobe by už malo v USA pôsobiť vyše 90 miliónov freelancerov a freelanceriek. Výskumník Ahmed Sherif zo Statista predpovedá, že k tomu prispeje najmä zvýšený záujem spoločností o digitálnu transformáciu a automatizáciu.
Značkám sa odporúča najmä zosúladiť ich stratégie outsourcingu s kľúčovými technologickými trendmi, ktoré budú formovať dané odvetvie. Tento prístup im umožní lepšie optimalizovať prevádzku a dosiahnuť výnimočné výsledky.
V TITANS sme zhrnuli trendy, ktorých sledovanie firmám pomôže zostať o krok pred konkurenciou.
„Keďže AI narúša systém tradičného zamestnávania, odvetvie freelancingu bude naďalej rásť, ale prejde zmenami,” tvrdí Michael Solomon, Co-CEO 10x Management. “Úlohy, na ktoré sú outsourcovaní ľudia, sa budú zadávať agentom AI. Množstvo menej kvalifikovanej práce sa zredukuje a príležitosti sa naskytnú tým, ktorí budú vedieť priniesť zmysluplnú a jedinečnú pridanú hodnotu.“
Čoraz rozšírenejšou sa stáva aj digitálna pracovná sila. Ide o kombináciu ľudského talentu a automatizovaných procesov využívajúcich technológie, ako sú RPA, ML, AI či GenAI. Z výskumu spoločnosti McKinsey dokonca vyplynulo, že vplyv generatívnej AI na produktivitu by mohol globálnej ekonomike priniesť trilióny dolárov.
Keďže mnohé spoločnosti nemajú interné kapacity špecializujúce sa na AI, zvažujú outsourcing odborníkov a odborníčok. Spoločnosť Deloitte zistila, že až 60 % organizácií využíva outsourcing na báze AI a 83 % opýtaných CEOs očakáva, že dodávatelia zakomponujú AI do poskytovaných služieb. Koniec koncov, rýchlosť a nákladová efektívnosť, ktorú prináša napríklad automatizované testovanie či inteligentní asistenti kódovania, hrá do karát aj samotným poskytovateľom prenajímaných IT talentov.
Dve tretiny všetkých spoločností na svete zažili počas svojho pôsobenia aspoň jeden kybernetický útok. Zločinci realizujú čoraz sofistikovanejšie podvodné schémy, ktoré prekonávajú bezpečnostné opatrenia väčšiny firiem.
Európske spoločnosti však čelia pri najímaní odborníkov a odborníčok na problematiku vážnym ťažkostiam. V roku 2024 pre nich hľadanie kvalifikovaných talentov a ich nedostatok predstavovali hlavné prekážky pri prijímaní nových ľudí.
V minulom roku sa v európskom regióne počet chýbajúcich profesionálov a profesionálok, ktorí sa zaoberajú IT bezpečnosťou, vyšplhal až na viac ako 392-tisíc. Situáciu zhoršuje fakt, že 74 % európskych spoločností v roku 2024 neposkytlo svojim tímom žiadne školenie o kybernetickej bezpečnosti ani o nej nezvyšovali povedomie.
Je preto pochopiteľné, že čoraz viac organizácií bude vyhľadávať outsourcing IT talentov v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Špecializované expertízy sa tak v rámci strategického posunu začnú využívať na riešenie rýchlo sa vyvíjajúcich rizík.
Nová generácia spoločností neustále hľadá partnerov, ktorí uplatňujú postupy šetrné k životnému prostrediu, ako sú energeticky úsporné dátové centrá a uhlíkovo neutrálna prevádzka. Je preto dôležité, aby poskytovatelia outsourcingu prijali modely obehového hospodárstva a recyklovali zastarané IT zariadenia.
Ak sa firmy rozhodnú pre udržateľnosť, nielenže znížia svoju uhlíkovú stopu, ale získajú aj konkurenčnú výhodu. Zlepšením svojho profilu v oblasti CSR oslovia čoraz viac ekologicky uvedomelých klientov.
Spoločnosti čoraz viac preferujú flexibilné a nákladovo efektívne modely IT podpory, ktorej rozsah môžu meniť podľa svojich potrieb. Daný trend tak povedie k výraznému dopytu po outsourcingu helpdesku.
Dôraz sa pritom bude klásť na zefektívnenie interných procesov, ako je optimalizácia riadenia pracovnej sily a školenie tímov o najnovších nástrojoch a technológiách podpory. Dopyt bude aj po riešeniach podpory na požiadanie, ktoré by boli na mieru prispôsobené rozličným odvetviam.
“Očakávam, že čoraz viac firiem bude pri výbere poskytovateľov IT outsourcingu uprednostňovať kvalitu a dlhodobú hodnotu. Hoci sa úspora prevádzkových nákladov zdá byť lákavá, mnohé spoločnosti si uvedomili, že investovanie do kvalitnejších IT služieb môže zabezpečiť dlhodobý účinok,” predpovedá To Quang Duy, CEO úspešnej vietnamskej outsourcingovej spoločnosti Newwave Solutions.
Potvrdzuje to aj správa spoločnosti Deloitte “Global Outsourcing Survey 2024”. Tvrdí, že prioritou CEOs bývajú pri rozhodovaní o outsourcingu skúsené talenty a agilnosť. Úspora nákladov však zostane hlavnou motiváciou pre prenájom IT špecialistov, najmä v prípade firiem, ktoré outsourcujú po prvýkrát.
Žiadny zo CEOs, ktorí sa zúčastnili prieskumu Deloitte, sa nespolieha výlučne na svojich zamestnancov a zamestnankyne. V dôsledku zvýšeného využívania viacerých zdrojov talentov sa tak ekosystém rozšírenej pracovnej sily naďalej zväčšuje.
Tento trend si vyžaduje, aby organizácie vypracovali robustnú stratégiu, ktorá zaručí rovnováhu medzi outsourcingom, insourcingom, Global In-house Centers a digitálnou pracovnou silou. Riešením by mohlo byť zväčšenie pôsobnosti Vendor Management Office, čím by vznikol Extended Workforce Management Office.
Titanov, ktorí sa
k nám pridali
Klientov, ktorí sa
k nám pridali
Úspešne dodaných
man-days